Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم‌های برگزیده رویداد «سوگ در خانه» از روز پنج‌شنبه، اول آبان در صفحه اینستاگرام سوگواره و همچنین پلتفرم «نماوا» بارگذاری می‌شوند. بر اساس اعلام دبیرخانه سوگواره «سوگ در خانه»، تعداد آثار ارسالی برای شرکت در این رویداد ۲۲۲ فیلم کوتاه بوده که آثار برگزیده هیئت انتخاب از اول آبان ماه در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جایزه مردمی یکی از مهم‌ترین جوایز رویداد «سوگ در خانه» است و به ۳ فیلمی تعلق می‌گیرد که بیشترین میزان لایک و بازخورد مثبت را از طرف مردم دریافت کنند. بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند با تماشای فیلم‌های منتخب و ثبت رای خود، در انتخاب فیلم برگزیده مردمی مشارکت کنند. 
بین آثار منتخب ارسالی، ۳ فیلمی که بیشترین میزان آرای مردمی را کسب کنند، به عنوان فیلم‌های منتخب مردمی، هر کدام یک سکه جایزه می‌گیرند. 
برای ثبت رای به سه روش زیر می‌توان اقدام کرد:
اول: مراجعه به اینستاگرام سوگواره به نشانی http://instagram.com/javanane_rahe_iman که فیلم‌ها به صورت مجزا در آن قرار داده شده است؛ برای ثبت رای از طریق این صفحه کافیست مخاطب ابتدا صفحه اینستاگرام سوگواره را دنبال کند. سپس فیلم مورد علاقه خود را لایک کند و نام و نام‌خانوادگی‌اش را در بخش کامنت فیلم مربوطه بنویسد. رای مخاطب‌هایی شمارش می‌شود که سه کار فوق را انجام داده باشند.
دوم: مراجعه به سامانه «نماوا» به نشانی https://www.namava.ir که فیلم‌ها در بخش مربوط به رویداد «سوگ در خانه» در آن بارگذاری شده است. 
سوم: علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال شناسه و نام فیلم مورد نظرشان به شماره پیامک ۳۰۰۰۵۲۴۰۰۰۰۲۰۰ در بخش آرای مردمی شرکت کرده و رای خود را ثبت کنند. 

هیچ محدودیتی برای رای‌ دادن به فیلم‌ها وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند به هر تعداد اثری که نظرشان را جلب کرده، رای بدهند. همچنین هر مخاطبی می‌تواند بسته به تمایل خود، به هر کدام از سه روش بالا رای موردنظرش را ثبت کند. 
فیلم‌هایی برنده جایزه منتخب مردمی خواهند شد که در مجموع ۳روش بالا، بیشترین بازخورد مثبت و لایک را کسب کرده باشند.
روند رای‌گیری فیلم‌های منتخب تا ۱۱ آبان ادامه خواهد داشت. 
برنده‌های نهایی آرای مردمی به همراه ۱۰ فیلم برگزیده هیات داوران، ۱۲آبان ماه مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، در مراسم اختتامیه سوگواره جایزه خود را دریافت می‌کنند.

 

 

* «خرچنگ» به جشنواره فیلم آدلاید استرالیا راه یافت

پویانمایی «خرچنگ» ساخته شیوا صادق‌اسدی به بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه انیمیشن دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم آدلاید 2020 استرالیا راه پیدا کرد. این انیمیشن ۱۱ دقیقه‌ای که از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۲۰ است، پنجمین حضور بین‌المللی خود را در این جشنواره تجربه می‌کند.

پویانمایی «خرچنگ» قرار است روز اول آبان سال جاری (۲۲ اکتبر۲۰۲۰) در یک برنامه ۸۷ دقیقه‌ای به همراه هفت فیلم کوتاه انیمیشن از کشورهای فرانسه، آمریکا، روسیه، مجارستان و استرالیا به نمایش در‌آید.

بر اساس این خبر، تمامی رویدادها و نمایش فیلم‌های جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم آدلاید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با اقدام‌های مناسب گروه اجرایی این جشنواره برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در محیط امنی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم آدلاید از ۲۳ مهر تا ۴ آبان سال ۱۳۹۹ (۱۴ تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰) در شهر آدلاید کشور استرالیا به‌صورت حضوری در حال برگزاری است.

 

 

* انیمیشن «خاطره نمناک» به مکزیک راه یافت

فیلم انیمیشن «خاطره نمناک» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مسعود قدسیه، به بخش رسمی جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سان‌سینه» مکزیک راه یافت.

در خلاصه داستان فیلم «خاطره نمناک» آمده است: «دختر و پسری مشغول بازی در کنار تپه‌ای هستند؛ دختر به یکباره گم می‌شود و پسر در تمام طول عمر خود به دنبال دختر می‌گردد!» این فیلم پیشتر در جشنواره «گلدن کوکر» بلغارستان هم به نمایش درآمده بود.

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سان‌سینه» مکزیک، از ۱۴ تا ۲۱ آبان‌ماه برگزار شده و حدود ۱۰۰ فیلم مستند و انیمیشن در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شوند. امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، این جشنواره بصورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

* «مرثیه ای برای سمیرا» به اسپانیا رسید 

«مرثیه ای برای سمیرا» به تهیه کنندگی فیاض هوشیار پارسیان  و کارگردانی مهدی غفوری به بخش مسابقه دهمین دوره جشنواراه اسپانیانیی One Shot Terrassa City Of Film راه یافت.

مرثیه ای برای سمیرا از میان ۱۸۰۰ فیلم ارسال شده به این جشنواره موفق به حضور در بخش مسابقه دهمین دوره این جشنواره شده و با ۵٧  فیلم دیگر رقابت می کند. این جشنواره از بیست و یکم تا بیست و هفتم اکتبر ۲۰۲۰ در سینمای معروف کاتالونیای شهر ترزا بارسلون برگزار می شود. 

«مرثیه ای برای سمیرا» یک سکانس-پلان است که چالش‌های یک زندگی عاشقانه را به تصویر کشیده است. پاوان افسر، منصور نصیری، مهتاب شکریان، سها پورحاتمی، بدرالسادات برنجانی و امید مختاری در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته اند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رای گیری اینستاگرام سوگواره سوگ در خانه مجید مجیدی خاطره نمناک خاطره نمناک فیلم آدلاید سوگ در خانه بین المللی راه یافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد

فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلم‌سازم و تمام زندگی‌ام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» این‌ها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلم‌سازی است و حاضر است سختی‌هایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبه‌رو هستیم.

مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درون‌مایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار می‌کند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که می‌توان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.

وی ادامه می‌دهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیت‌های نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن یک تجربه داشته باشند چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و می‌خواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.

کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه همانند کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای فیلم در سینما ایران داریم و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: گاهی اوقات در دل فیلم‌ها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا می‌کند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم می‌زند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن هست که نکات گفته نشده سینما را بیان می‌کند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.

در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بود

وی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما می‌افزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.

طاهرفر می‌گوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصه‌ها و مولفه‌هایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده می‌کنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.

وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار می‌کند: هنگامی که در عرصه‌ی غوغا سالاری فیلم‌های کمدی و گیشه پسند قدم می‌گذارید کار دشوار می‌شود اما به لطف خدا در هر کدام از مولفه‌هایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبین دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.

کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه می‌دهد: ما باید در لایه‌های بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن یک مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلم‌های غیر کمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب اول تماشاچی‌ها باشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبین را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بناگذاری کردیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی می‌افتد هم سرمایه‌گذاران و هم تهیه کنندگان و به تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و صرفاً بر مبنای رسالت خود عمل نمی‌کنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرا برسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهده آفرینش آثاری بهتر باشیم.

تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهم‌ترین نکات آن بود

طاهرفر می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلم‌ها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلم‌ها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهم‌ترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت می‌کنیم، می‌گوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا می‌کردند، همه عوامل‌شان به چالش کشیده می‌شدند و یک رقابت پایا پای می‌داشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.

کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار می‌کند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.

وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه می‌دهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث می‌شود خیلی از انرژی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهایی که در شهرستان‌ها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا می‌شوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض می‌کند و قلم و دوربین را زمین می‌گذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.

طاهرفر تصریح می‌کند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تصویر، هنری اثرگذار است

علیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار می‌کند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوت‌تر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.

وی ادامه می‌دهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که می‌شود آن را با خانواده دید، نمی‌گویم فیلم‌های دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان می‌دهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.

بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح می‌کند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز می‌توانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.

وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنری‌شان دیده می‌شود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمی‌بینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد می‌تواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

استادی می‌گوید: ساخت فیلم‌هایی همچون آپاراتچی می‌تواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.

وی اظهار می‌کند: به وفور سوژه‌هایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیت‌های هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست می‌تواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.

به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازه‌ترین روایت سینما از سینما است که می‌توان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز می‌کند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.

کد خبر 748562

دیگر خبرها

  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • بدرقه صدای خاطره‌انگیز رادیو به خانه ابدی
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراخوان پویش سراسری «وعده صادق»